Τον τελευταίο καιρό παρακολουθούμε ολοένα και περισσότερο τις διεθνείς εξελίξεις γύρω από τη 3D εκτύπωση και μάλιστα τη διάδοσή της στο ευρύ κοινό και τη λιανική αγορά. Η δυναμική αυτής της τεχνολογίας φαίνεται ότι θα είναι ανατρεπτική. Η 3D εκτύπωση και οι συναφείς τεχνολογίες γίνονται συνεχώς καλύτερες, γρηγορότερες και φθηνότερες και αυτό σύντομα θα έχει επίδραση στον τρόπο κατασκευής και πώλησης των τελικών προϊόντων. Πρόσφατες επιστημονικές έρευνες που δημοσιεύθηκαν κάνουν λόγο για αύξηση του ετήσιου τζίρου που σχετίζεται με τη 3D εκτύπωση στα 550 δις. δολάρια έως το 2025. Μάλιστα προβλέπεται ότι μέχρι τότε το 10% των προϊόντων θα είναι εκτυπωμένα.

Αν όμως δεχθούμε ότι η 3D εκτύπωση θα έχει μια τόσο μεγάλη επίδραση στο πως θα εξελιχθεί η οικονομία και η αγορά, τα κρίσιμα ερωτήματα που προκύπτουν είναι δύο : ΠΟΥ? και ΑΠΟ ΠΟΙΟΥΣ?

Ωστόσο, δεν είναι βέβαιο ότι θα διαδοθεί εξίσου η οικιακή χρήση των 3D εκτυπωτών, αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι και για τις παραδοσιακές εκτυπώσεις (δύο διαστάσεων) μόνο ένα 10% λαμβάνει χώρα στο σπίτι. Ο μεγαλύτερος όγκος εργασιών θα γίνεται κάπου αλλού, με τη συνεργασία κάποιων, επί πληρωμή. Οι καταλληλότεροι γι’ αυτό φαίνεται να είναι οι υπάρχουσες εμπορικές εταιρείες, οι οποίες έχουν ήδη εμπειρία από τη διαχείριση προϊόντων (αποθήκευση, διανομή) και έχουν ήδη ένα καταναλωτικό κοινό.

Πάντως, οι ειδικοί πιστεύουν ότι το 2016 θα είναι το έτος της εξοικείωσης με την τεχνολογία καθώς πολλές γνωστές εταιρίες κατασκευής εκτυπωτών μπαίνουν στο χορό (HP, Canon, Ricoh), ενώ άλλες (HP, Autodesk, Microsft κ.α.) συμπράττουν με σκοπό να παράγουν έναν κοινό τύπο αρχείου για τη 3D εκτύπωση. Το όχι και τόσο μακρινό 2020 αναμένεται να είναι το έτος της εισόδου στην πραγματική οικονομία! Θα είναι η χρονιά που το 3D printing θα έχει πλέον αρκετά μεγάλη επίδραση στην καθημερινότητα των καταναλωτών.

mckinsey-chart-gr  3D printing και πραγματική οικονομία mckinsey chart gr

Η μεγάλη ευκαιρία;

Αν οι προβλέψεις είναι σωστές, τότε θα πρέπει μέχρι το 2025 να έχουμε σε πλήρη ανάπτυξη ένα μεγάλο δίκτυο κατασκευής-διανομής. Το έδαφος φαίνεται να είναι γόνιμο στο άμεσο μέλλον, αλλά όπως πάντα η επιχειρηματική ευκαιρία που διαφαίνεται δε θα είναι παντοτινή. Ο ανταγωνισμός θα αυξηθεί, οπότε οι επιχειρήσεις που θα θελήσουν να εμπλακούν θα πρέπει να σκεφτούν και να αποφασίσουν με ποιο κομμάτι θα ασχοληθούν. 3D σχεδίαση, 3D εκτύπωση, υποστήριξη…

Το καταναλωτικό κοινό

Σήμερα, το 75% των αγορών γίνονται ακόμα από τα φυσικά B3D καταστήματα, αλλά αυτό αλλάζει σιγά σιγά αφού το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξάνεται κατά 15% το χρόνο. Το κανάλι αυτό έχει επιτρέψει στις εταιρείες να επικοινωνούν πιο άμεσα με τους καταναλωτές και γι’ αυτό είναι πολύ κοντά στην πρόκληση που παρουσιάζεται μιας και η τεχνολογία της 3D εκτύπωσης προσφέρεται για την παραγωγή εξατομικευμένων προϊόντων .

img_6406  3D printing και πραγματική οικονομία img 6406

Η διαχείριση των προϊόντων

Αναμένεται στο μέλλον οι εταιρείες να απαλλαγούν από τα κόστη αποθήκευσης και τα προϊόντα θα είναι όπως είναι σήμερα τα τραγούδια και οι ταινίες : ηλεκτρονικά αρχεία σε κάποιο μεγάλο υπολογιστή που θα μπορούν να υλοποιηθούν μέσα από έναν 3d εκτυπωτή.

Το δίκτυο πωλήσεων

3dea_3d-printing-pop-up_nyc_collabcubed[1]  3D printing και πραγματική οικονομία 3dea 3d printing pop up nyc collabcubed1

Με την είσοδο της 3D εκτύπωσης όλο και μεγαλύτερο μέρος τη διαδικασίας παραγωγής γίνεται ηλεκτρονικά και μας φέρνει στο νου ένα μέλλον με ένα εργαστήριο 3D εκτύπωσης σε κάθε γωνία. Για αρχή όμως, ίσως να προσφέρεται η τεχνική κατάστημα-μέσα-σε-κατάστημα και να είναι πιο εύκολο για τα εμπορικά να αφιερώσουν ένα κομμάτι μόνο του μαγαζιού τους (π.χ. ένα μαγαζί με αθλητικά ή με επιτραπέζια παιχνίδια) ώστε να παρέχουν στους πελάτες τους υπηρεσίες σχεδιασμού και παραγωγής εξατομικευμένων προϊόντων παράλληλα ή συμπληρωματικά με την πώληση των παραδοσιακών που έρχονται από το εργοστάσιο.

Εξάλλου στο ψηφιακό μέλλον το προϊόν που θα πωλείται δε θα είναι το φυσικό αντικείμενο, αλλά το ηλεκτρονικό αρχείο…

Η μελλοντική επιτυχία καθορίζεται τώρα…

Για να έρθει το μέλλον κάποιοι θα πρέπει να δουλέψουν. Κάποιοι θα πρέπει να επενδύσουν σε χρόνο και σε χρήμα ώστε να αναπτυχθούν τα νέα δίκτυα. Και ήδη κάποιοι το κάνουν!!! Πολλές μεγάλες εταιρείες, από τη Google μέχρι τη Michelin μπαίνουν για τα καλά στο παιχνίδι με επενδύσεις εκατομμυρίων.